کمپرسور هوا و نحوه کارکرد آن


کمپرسور هوا وسیله مکانیکی است که دارای پرس و شیر است که از طریق آن هوا را جمع می کند و آن را درون یک مخزن تا حدی فشرده می کند و مکانیسم فشار هوا با کاهش حجم آن است. اصل عملکرد آن شبیه به کار پمپ ها است به این صورت که هر دو قادر به افزایش فشار مایع و انتقال آن از طریق لوله ها هستند ، اما در کمپرسورها ، گازها فشرده شده و حجم آنها کاهش می یابد.
مورد دیگر اصل کار با پمپ های مایع است. کمپرسورهای هوا در وسایل نقلیه ، کمپرسورهای موتور احتراق هستند که این امر به حرکت منظم پیستون به بالا و پایین آمدن آنها که از طریق آن هوا وارد کمپرسور می شود و در داخل مخزن فشرده می شود بستگی دارد و برخی از انواع آنها برای جدا کردن هوا و فشار به غشاها متکی هستند و مانع از برگشت و بیرون آمدن آن از مخزن در طی مراحل جمع آوری می شوند.
تعداد دستگاههایی که می توانند با استفاده از کمپرسور کار کنند بستگی به حجم گاز مورد نیاز هر دستگاه دارد ، امکان کار کردن تعدادی دستگاه با هم وجود ندارد که نیاز به حجم گاز بیشتر از ظرفیت کمپرسور دارند و اگر تعداد زیادی دستگاه از ظرفیت کمپرسور استفاده شود ، این امر باعث ایجاد خسارت می شود.


انواع کمپرسور هوا


کمپرسورها عمدتاً به دو دسته تقسیم می شوند و هر دسته شامل چندین نوع درون آن می باشد که به شرح زیر است:


کمپرسورهای مرکزی: از دیسک چرخشی تشکیل شده است که به موازات محور چرخش هوا وارد می شود و به صورت عمودی از آن خارج می شود از طریق چرخش دستگاه سرعت گاز را افزایش می دهد و فشار را افزایش می دهد و سپس کار می کند تا مقاومت فشار گاز را به یک نیروی جنبشی که در آن گاز می چرخد تبدیل کند و در صورت نیاز به نیروی مداوم مانند عملیات تصفیه روغن در ایستگاه های پتروشیمی عمل می کند و فشار این نوع کمپرسور می تواند به بیش از 69000 Pa برسد.

 

کمپرسورهای محوری: در این نوع کمپرسورها ، فن وجود دارد که در اطراف یک محور می چرخد ، هدف از آن افزایش سرعت گاز ورودی به پمپ و خارج کردن آن از مرکز برای رسیدن به پاشنده است .این نوع کمپرسورها بسیار گران هستند.

 

کمپرسور جابجایی مثبت : این نوع کمپرسور حاوی پیستون است .این نوع کمپرسور ممکن است تک سیلندر یا چند سیلندر به معنای پیچیده تری باشد. احتراق داخلی ، این نوع کمپرسور با اصل حرکت پیستون کار می کند حرکت پیستون به سمت بالا هوا را به داخل فشار می دهد و آن را در جهت دیگر حرکت می دهد ، هوا را تا حدی تحت فشار قرار می دهد که منجر به باز شدن شیر فشار و خروج هوا به شدت می شود.

 

با گذشت بیش از  نیم قرن از بنیان گذاشتن مجموعه میکاس کمپرسور ، مسیر شکوفایی آن آغاز شده و موفق شده است از یک تجارت نوظهور به یک شرکت توسعه پایدار منش  تبدیل شود که در صنعت هوای فشرده شده و انواع کمپرسور شامل کمپرسور پیستونی، کمپرسور اسکرو،کمپرسور اویل فری تغییرات شگرف و بزرگی ایجاد نموده است.


کمپرسور روتاری: یک کمپرسور که محور چرخش غیرمجاز را با تیغه های متحرک دارد، که برای فشرده سازی گاز درون آن به دلیل حرکت، به صورت خود کار عمل می کند. کاربردهای این نوع کمپرسور مانند: کمپرسور در کارگاه های تعمیر و نگهداری اتومبیل ، که برای پر کردن لاستیک استفاده می شود. کمپرسور هوا جهت تمیز کردن اتومبیل مورد استفاده قرار میگیرد. کمپرسور برای نقاشی ساختمانها استفاده می شود. در کارخانه ها استفاده از کمپرسورها گسترده تر است. در نیروگاههای حرارتی، از هوای فشرده شده برای بلند کردن اهرم جرثقیل ها استفاده می شود. از هوای فشرده شده برای پاشش رنگ روی محصولاتی مانند صنعت چیلر استفاده می شود. عملیات تمیز کردن ماشین و کف با هوای فشرده. هوای فشرده شده برای فرآیندهای صنعتی استفاده می شود. هوای فشرده شده برای کنترل روبات ها در عملیات مونتاژ استفاده می شود.